La Beauté Est Dans La Rue – Beauty Is In The Street – H Ομορφιά Είναι στο Δρόμο – La belleza Está en la Calle

Υ Gododdin – Brith Gof / Test Dept

«Υ Gododdin» – Brith Gof / Test Dept

«για την ονειρική διάσταση του ανθρώπου

που δείχνει το δρόμο προς την ελευθερία και το ασυμβίβαστο»

Μια μικρή κοινότητα Κελτών αντιμετωπίζει τον αφανισμό της στο Catreath το 600 μ.Χ.

300 πολεμιστές  του βασιλείου  Gododdin
βρίσκονται απέναντι στην επιβολή 100.000 πολεμιστών .

Μια μικρή κοινότητα αναμετράται με ένα μεγάλο βασίλειο.

Η απόφασή τους, αν θα συνθηκολογήσουν ή όχι,
πρόκειται να αποκαλύψει το αναπόδεκτο πρόσωπο
μιας λαθραίας  ελευθερίας που τους έχει προσφερθεί.

Η μικρή κοινότητα των Κελτών πρόκειται να αποφασίσει
αν η ελευθερία της σημαίνει υποταγή ή ρήξη,
αν η ελευθερία της σημαίνει σύμβαση ή άρνηση,
αν, τελικά, η ελευθερία είναι η μήτρα της εξέλιξης.

Ο μυστικός χορός θα οδηγήσει τα βήματά τους,
– ελευθερία ποτέ δεν ήταν το  βέβαιο αντάλλαγμα  –

Αφότου συναθροιστούν και γιορτάσουν
θα πρέπει να αποφασίσουν

για εκείνο το είδος της ελευθερίας που προτιμούν.

Αφότου συναθροιστούν και γιορτάσουν,
θα πρέπει να αποφασίσουν.

μια ελεγεία για την τρομακτική ποιότητα της πολεμικής πράξης, μιας άλλης, διαφορετικής, πολεμικής πράξης

Υποταγή ή σύγκρουση,
καθήλωση, αδράνεια ή πράξη,
αναστολή ή κάθαρση.

Τα ξημερώματα αποφασίζουν. Αν παραδοθούν ή αν αρνηθούν.

Απέναντι στην ισχύ,
με τη διαβεβαίωση ότι όλα θα συνεχίσουν για αυτούς όπως πριν
– αρκεί να αρκεστούν –
ή αν όλα θα αλλάξουν, όπως κι αν έχει.

Για την τρομακτική ποιότητα μιας πολεμικής πράξης, λοιπόν,
έχει γραφτεί απ’τον Aneurin, η ελεγεία του Y Gododdin.

Τιμή τους η ποιότητά τους:
την αυγή, οι 300 πολεμιστές του Gododdin, ξεκινούν για την μάχη.
Το αποτέλεσμα καταστρεπτικό, «μόνο ένας σώθηκε, κανένας δεν επέστρεψε».

Η θεμελιώδης αντίσταση απέναντι στην ισχύ, στη βεβαιότητα,
ακόμα κι αν ενδέχεται να οδηγήσει στη συντριβή,
θα ελαττώνει πάντα την αυταρέσκεια των υπολοίπων,

προσφέροντας την αξιοπρέπεια απέναντι  στην αλήθεια.

Υ Gododdin: η ιστορία εκείνων που δεν διαπραγματεύτηκαν
οποιοδήποτε αντάλλαγμα για την ελευθερία τους,
για την ποιότητα της ελευθερία τους
και προχώρησαν.
Πέραν της λήθης. Χωρίς όρους.

Κάτι που με συγκινεί βαθιά. Ακόμα.

worldcity

Το κάστρο του Εδιμβούργου: γυρω στο 600 AD αποτέλεσε το σημείο όπου ο βασιλιάς του Gododdin, Mynyddog Mwynfawr, συγκέντρωσε τους πολεμιστές του, για να γιορτάσουν, πριν ξεκινήσουν για την, τελευταία τους, μάχη

Test Dept - live performance

ΥποΣημειώσεις

Το επικό αυτό ποίημα αποτελείται από μια σειρά ενενήντα εννέα ελεγειών
γύρω από το λαό του Βρυθονικού βασίλειου του Gododdin και των συμμάχων τους
που πολέμησαν ενάντια στους Άγγλουςι του Deira και του Bernicia
στη μάχη του Κατράεθ (battle of Catraeth).

To Υ Gododdin διασώθηκε μέσω ενός χειρογράφου του 13ου A.D.,
γνωστού ως Βιβλίο του Aneirin.

Η μάχη των Βρυθόνων του Gododdin αποτέλεσε μια ακόμη αντίσταση
στην ολοένα και μεγαλύτερη εξάπλωση των Άγγλων,
οι οποίοι λίγο καιρό έπειτα από την επικράτησή τους, και κυρίως
μετά την πτώση την κατάληψη της πρωτεύουσας των Βρυθόνων,
της Din Eidyn (σημερινό Εδιμβούργο) το 638,
ενσωμάτωσαν τα καινούργια εδάφη στο βασίλειο Northumbria.

To έπος εξιστορεί το πως ο βασιλιάς του Gododdin, ο Mynyddog Mwynfawr,
μάζεψε διάφορους πολεμιστές απ’τα Βρυθονικά βασίλεια
και έπειτα από την ετήσια γιορτή τους στο κάστρο του,
που εθιμοτυπικά γίνονταν με πόση υδρόμελου,
αποφάσισαν να αναμετρηθούν με έναν γιγαντιαίο εχθρό,
σε μια εκ των προτέρων καταδικασμένη μάχη.

Υπάρχουν 2 εκδοχές:
σύμφωνα με τη πρώτη οι στρατιώτες που πολέμησαν ήταν 300 και μόνο ένας σώθηκε,
και σύμφωνα με τη δεύτερη ήταν 363 και επέζησαν τρείς.

Κάποια απ’τα ποιήματα αναφέρονται εξ’ ολοκλήρου στον βασιλιά
και άλλα υμνούν ξεχωριστούς ήρωες.

 

Το έπος του Gododdin παρουσιάστηκε σε συνεργασία της avant-garde θεατρικής ομάδας Brith Gof με το βρετανικό industrial γκρουπ Test Dept. Η πρώτη παρουσίαση του έργου έγινε σε ένα εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο της Rover στο Cardiff, σε μια τεράστια έκταση. Σχεδιάστηκαν ειδικά stage effects, χρησιμοποιήθηκαν 600 τόννοι άμμου, 50 δέντρα, 30 κατεστραμμένα αυτοκίνητα και μια σκηνική κατασκευή που πλημμύριζε καθώς προχωρούσε η παράσταση.

Είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω παράσταση των TestDept, στην Γερμανία, λίγα χρόνια πριν πάψουν να υπάρχουν. Μου είχαν, ήδη, προσφέρει πολλά. H θεατρική ομάδα Brith Gof συνεχίζει την δραστηριότητά της έως και σήμερα.

Αξίζει να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα των Test Dept και των Brith Gof

Ολόκληρο το κείμενο του Gododdin μπορείτε να το βρείτε εδώ…

Τέλος, ίσως έχει ενδιαφέρον να γίνει μια αναφορά στο «Disasters of War» του Fransisco Goya.

Υ Gododdin: η ιστορία εκείνων που δεν διαπραγματεύτηκαν οποιοδήποτε αντάλλαγμα για την ελευθερία τους, για την ποιότητα της ελευθερία τους και προχώρησαν. Πέραν της λήθης. Χωρίς όρους.

Advertisements

4 Σχόλια

  1. Κλεοπάτρα και Μινγκ

    «πάει» το πρωϊνό της Κυριακής…
    – κάθε κείμενο και μια εξορία –
    ο γιατρός φεύγει για το Τομσίνο, ο αέρας απ’την εξοχή εισβάλλει στο γραφείο μου και δεν απομένει τίποτα παρά το μόνιτορ με το κείμενο σας, κάποιες εικόνες του Kudelka, και ο «man staggering» του Giacommeti»

    Μερικά κείμενα είναι πράγματι εξορία, η άλλη όψη της εξόδου, με τον man staggering του Giakommeti και τη φωτογραφία του πουλιού που ίπταται του Κudelka, παρόντα.

    Δεκέμβριος 14, 2009 στο 7:33 πμ

  2. Ο μπαρμπά-Γιάννης ήταν ένας απλός λαϊκός άνθρωπος που πίστευε όμως πολύ στον Θεό.
    Κάποια φορά που ήταν στο καφενείο δέχθηκε μια βαριά προσβολή από κάποιον αλλά χωρίς να απαντήσει, σιωπηλός έφυγε οργισμένος από το χώρο.
    Ο θυμός τον έπνιγε καθώς πήγαινε για το σπίτι του.
    Πήγε πήρε το τσεκούρι και ξεκίνησε μέσα στην νύχτα για το δάσος.
    Εκεί έκοψε ξύλα, τα φόρτωσε στην πλάτη του και αφού είχαν περάσει τα μεσάνυχτα και κανείς δεν κινούνταν στο χωριό πήγε και τα απόθεσε μπροστά στην πόρτα του ανθρώπου που τον είχε προσβάλλει.
    Έτσι, καταπολέμησε τον θυμό του για τον άνθρωπο που τον προσέβαλλε.
    Έτσι καταπολέμησε την κατοχή από το συναίσθημα της οργής για τον συγχωριανό του και νίκησε!
    —————————————–
    Είναι εκπληκτική η στάση του κέλτικου χωριού, όπως ήταν και του Λεωνίδα στις Θερμοπύλες – πολλά χρόνια πριν – και πρόσφατα του Τάσσου Παπαδόπουλου στην Κύπρο.
    Αλλά προσωπικά, εκτιμώ περισσότερο την στάση του μπαρμπα-Γιάννη γιατί ο Λεωνίδας στις Θερμοπύλες μπορεί να το αποφάσισαν να πεθάνουν γιατί π.χ. θα ντρέποντναν να γυρίσουν στην Σπάρτη ή γιατί ο Λεωνίδας – λέμε τώρα – να είχε μια κάθετη πτώση σεξουαλικότητας που του είχε αφαιρέσει κάθε νόημα για την ζωή και ταυτόχρονα οι πολεμιστές του να τον φοβούνταν τόσο που να εξαναγκάστηκαν να πολεμήσουν.
    Εκτιμώ σε κάθε περίπτωση την προσωπική μαρτυρία ενός ανθρώπου.

    Δεκέμβριος 15, 2009 στο 5:18 πμ

  3. Τέλος, μόλις τώρα ενθυμήθηκα κάποιον που μου έλεγε ότι «το θέμα είναι να ζεις ηρωικά» διαισθανόμενος ίσως την ματαιοδοξία που κρύβεται ορισμένες φορές πίσω από τις πιο ηρωικές πράξεις.

    Δεκέμβριος 15, 2009 στο 5:24 πμ

  4. Παράθεμα: “Lo impossible solo tarda un poco mas” / “Μόνο λίγο ακόμη χρειάζεται για το ακατόρθωτο” « la prose du monde

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s